Menüü
Esileht
Ajalugu
Fotod
Foorumid
Ühendus
Lingid
Registreeru
 
W tegevused
Tegevusaruanded
Aastaaruanded
Toetajad ja liikmed
W-tooted
 
Viimati lisatud
  • Vanalinna konverents
  • ACTAlooline Weissenstein
  • Türi!
  • "Külmkõlad"
  • Posti 12
  • Welopäev
  •  
    Wotod
     
    Praegu siin:
    0 kasutajat
    28 külalist >>
     
    Sisene
    Kasutajanimi:

    Salasõna:

    pea mind meeles

    Registreeru!
    Unustasid oma salasõna?
     


    Siit saad meile saata oma artikli või kuulutuse.


     
    Postitanud Weissenstein
    UudisedKeskväljakust saagu esindusväljak

    21. juuni 2008
    Järva Teataja


    Paide keskväljakut võib vaieldamatult pidada maakonna esindusväljakuks, mistõttu ei tohiks seal tehtav puudutada mitte üksnes paidelasi, vaid kogu maakonda.
    Kui paari maja lammutamine kõrvale jätta, on keskväljak juba paarkümmend aastat säilinud muutumatul kujul, ega vanemad inimesedki suuda muud muutust nimetada kui kaubakeskuse kerkimine.

    Neljapäeval kiitis volikogu heaks Paide keskväljaku ja selle lähiümbruse projekteerimise eskiislahenduse, mis toob lisaks keskväljakule uuendusi ka Pika, Rüütli, Posti ja Vee tänavale.

    Lihtsustatult öeldes ei tohiks mõne aasta pärast (täpset ajakava ei tea keegi) keskväljakul olla enam ruutsentimeetritki asfalti, selle on välja vahetanud munakivid ning pae- ja graniitkiviplaadid.

    Lisaks materjalide vahetusele on teine suur muutus tulemas keskväljaku liiklusskeemi, mille tulemusel lülitub harjumuspärane ringtee liikluskeerisest välja.

    Selle sammuga loovutavad autod keskväljakul tubli lapi maad jalakäijatele, samuti avaneb keskväljakul tegutsevatel äridel võimalus suvekuudel majast õue kolida.

    Samal ajal kui koalitsioonipoliitikutel läheb uuest keskväljakust rääkides silm särama, kardavad opositsionäärid, et maakonna esindusväljak saab surmahoobi.

    Opositsiooni üks liidreid Kristjan Kõljalg on veendunud, et kui tänapäeva mugav inimene autoga äride ligi ei pääse, pöörab ta neile selja.

    Järva Teataja ei hakka keskväljaku ümberehituse kavale vett peale tõmbama, küll tahab juhtida tähelepanu asjaolule, et kui suurejoonelised ehitustööd valmis saavad, siis õige töö esindusväljakuks kujunemisel alles algab.

    Praegu täidavad kesklinna suuresti autod, aga nende eemalesuunamise järel tuleb asemele meelitada jalakäijaid. Vastasel juhul puhub munakivisillutisel üksnes kõle tuul ja Paide keskväljak oleks justkui välja surnud.

    Teisipäeva õhtul olid kõik paidelased oodatud linnavalitsusse keskväljaku uuenduste kohta arvamust avaldama, kahjuks huvitas teema kõigest käputäit inimesi.

    Loodame veel ikka, et targad linnajuhid otsustavad kõik asjad meie eest ära ja tavakodanikuna pole meil tarvis kodulinna heaks teha muud, kui kord nelja aasta tagant valimiskasti juures käia.


    Järva Teataja


    ------------------------------------------------------------


    Keskväljakul võtab võimust keskaeg

    21. juuni 2008
    Järva Teataja
    Tiit Reinberg, peatoimetaja asetäitja


    Lähiaastate jooksul kaob Paide kesklinnast asfalt, sõiduteed hakkavad katma munakivid ning jalakäijate teed pae- ja graniitplaadid.

    Üleeile kinnitas Paide linnavolikogu tuliste vaidluste saatel Paide keskväljaku ja selle lähiümbruse projekteerimise eskiislahenduse.

    Projekti kohaselt peavad autod keskväljakul ruumi tegema jalakäijatele.

    Ringtee lülitatakse liiklusskeemist välja. Pärnu ja Tallinna tänavat jääb Konsumi kaupluse eest ühendama kahesuunaline sõidutee. Keskväljakult Pikale tänavale ei pääse.

    Pikk tänav jääb kuni keskväljakuni siiski kahesuunaliseks ja majatarvete kaupluse kõrvale on tulemas parkimiskohad.

    Kiriku eest saab sõita pühakoja taha parklasse, kuid väljasõiduks tuleb kasutada Posti tänavat.

    Et Kalevite Kodu ja Kesklinna apteegi juurde enam autoga ei pääse, kaovad sealt parkimiskohad.

    Ka liinibussid ei pääse enam teisele poole ringteed, mistõttu on kavas rajada bussipeatus Tallinna tänava algusse kiriku juurde.

    Kiriku ja raekoja poole suureneb ka ringikujuline haljastus ja jõulupuu hakkab paiknema rohkem raekoja poole.

    Projekti kohaselt Vee tänava liiklusskeemi muutusi ei tule, kuid asfaldi peaksid sealgi asendama graniitplaadid ja munakivid.

    Lisaks keskväljakule kaob asfalt veel Pikalt ja Rüütli tänavalt, kus sõiduteele pannakse samuti munakivid ja kõnniteedele kõige tavalisemad kõnniteekivid.

    Paide linnavalitsuse vanalinna ja haljastuse spetsialist Karen Klandorf ütles, et keskväljakul munakivisillutist taastada pole uus mõte, sel teemal on arutletud isegi 1970ndatel aastatel.

    Klandorf selgitas, et kui keskväljak on uue katte saanud ja liiklusskeem muudatused läbinud, peaks linna esindusväljak saama uue hingamise. «Plats ei tohi jääda tühjalt seisma, seal peab hakkama elu käima, miks mitte väiksemaid kontsertegi korraldada,» ütles ta.

    Klandorf loodab, et näiteks Kalevite Kodu kohvik laieneb suvekuudeks platsile, sama võiks teha lillekauplus. «Projekti eesmärk pole väljakut sulgeda, vaid teha sellest Paide esindusväljak,» lisas ta.

    Keskväljaku ümberehitamisest lõikavad Klandorfi selgitust mööda suurimat kasu jalakäijad, kuid ahistatuna ei tohiks tunda ennast ka autoomanikud, sest nendegagi on arvestatud.

    Kui praegu tohib keskväljakul sõita kiirusega 50 kilomeetrit tunnis, pidas Klandorf õigeks langetada kiirust 30 kilomeetrini tunnis.

    Keskväljaku ümberkorraldus tähendab muutusi ka taksojuhtidele ja nende klientidele, sest kiriku juurest kolib aastakümneid seal olnud taksopeatus kiriku taha parklasse.

    Klandorfi meelest peaksid vanalinnatööd olema meele järele ka rohelise mõtteviisiga inimestele, sest ümberkorralduste tõttu võetakse maha ainult üks puu, mis kasvab Vainu ja Rüütli tänava ristmikul.

    Paide abilinnapea Kaido Ivask on rahul, et keskväljaku kõnniteedel näeb paekivi, sest kuigi Paide nimetab ennast paelinnaks, ei kasuta me seda materjali palju.

    Ivask selgitas, et munakivisillutis maksab laias laastus sama palju kui kõnniteekivi. «Meil on ka õnne olnud, sest Pärnu tänava kaevetööde käigus on välja tulnud vana munakivisillutis, mille kivid korjame kokku ja kasutame uuesti vanalinnas,» lausus ta.

    Ivask ei julgenud ennustada, millal üleeile volikogus vastuvõetud projekt tegelikkuses kajastub, kuid töödega tehakse ilmselt algust juba tänavu.

    Ivask lisas, et üles kaevatud Rüütli tänavat enam asfaldiga ei parandata, vaid taastatakse munakivisillutis esimesena.

    Kuigi täpsed arvutused on veel puudu, hindas Ivask, et munakivisillutist peaks tulema vanalinna 6000-7000 ruutmeetrit. Kui võtta munakivisillutise ruutmeetri hinnaks ligi 700 krooni, ulatub kogumaksumus ligi viiele miljonile kroonile.

    Paide linnavolikogu opositsiooni volinik Kristjan Kõljalg ütles, et asfaldi munakivide ning pae- ja graniitkiviplaatidega asendamise vastu pole temal midagi, küll kahtleb ta liiklusskeemi muutmise otstarbekuses. «Oleks tulnud põhjalikumalt uurida, kuidas liiklusskeemi muutmine mõjutab kesklinnas asuvaid ärisid,» sõnas ta.

    Kui kesklinnas jääb parkimiskohti vähemaks, sureb Kõljala meelest elu kesklinnas sootuks välja ja see kandub rohkem kultuurikeskuse parklasse.


    Järva Teataja


    ------------------------------------------------------------



    Esindusväljaku miljööd ei kujunda autod


    10. juuni 2008
    Järva Teataja


    Paide vanalinn peab saama jalakäijate pärusmaaks – linnaosaks, kus tempot dikteerib jalakäija, mitte meie ebajumal auto, arvab Karen Klandorf.

    Paide on pika ajalooga väikelinn, mille arengu lugu ulatub kaugesse keskaega. Seda aega tähistavad linnapildis ordulinnuse varemed Vallimäel ja vanalinna tänavavõrk koos ajaloolise turuplatsiga, mille plaanistruktuur on säilinud muutumatul kujul sajandeid.

    Vanalinna hoonestus on mõnevõrra noorem, pärinedes valdavalt 19. sajandist. Ajalooline tänavavõrk, hoonestus, haljastus ja muud linnaruumi osad koos moodustavad väärtusliku linnamiljöö.

    Selleks et tuua esile linna kultuuripärandit, mille meie esivanemad on endast maha jätnud, tuleb osata seda märgata, st tuleb sellele tähelepanu osutada.

    Samal ajal peab avalikku ruumi teadlikult kujundama, mis tekitab hubase miljöö ja loob meeleolu.

    Elukvaliteet tiirleb auto ümber

    Paide linnavalitsus on tellinud linna keskväljaku ja selle lähiümbruse tänavate ümberehituse projekti, milles loodame näha mitte pelgalt tänavakivi ladumise juhendit.

    Projekteerimise mõte on tõsta avaliku ruumi kvaliteeti. Keskkonna parendus soodustab muuhulgas inimeste sotsiaalset suhtlemist ja suhtevõrgustike teket. Paiga taseme tõus tekitab kokkukuuluvustunnet.

    Enne projekteerimise alustamist tegime uuringuid, et selgitada väljaku sulgemise võimalusi. Liikluskorralduslik hinnang osutus heaks, kuid sellega diskussioon ei piirdunud.

    Linnajuhtide soov oli teada saada ka elanike meelestatust, milleks tegime küsitluse.

    Sealjuures tõusis esile korduvalt probleemiks olnud Paide elanike passiivsus: küsitlusele vastanute hulk näitas, et enamik ei vaevunud arvamust avaldama.

    Samasugused juhtumid on näidanud, et kritiseerijad satuvad hoogu siis, kui on juba hilja. Kui küsitakse, mida tuleks teisiti teha, et saavutada rahulolu, võib kaasamõtlejaid loetleda ühe käe sõrmedel.

    Samas on huvitav jälgida, millised on linlaste kriteeriumid, mille järgi nad heaolu hindavad. Tegelikult on oluline ainult üks kriteerium – mugavus. Meie elukvaliteeti dikteerib ebajumal auto.

    Ajaloos on tänavavõrk kui sümbol tähistanud ühiskonna ülesehitust, selle seoseid võimu, religiooni ja sõjaväeliste suhetega.

    Tänavatel oli varem kolm ülesannet: sotsiaalsed kohtumispaigad, turuplatsid ja kauplemiskohad ning inimeste ja kaupade veosooned.

    Munakivisillutis vähendab kiirust

    Praegu on neist säilinud viimane ülesanne. Meie soov on jõuda sihtpunkti võimalikult kiiresti ja siis ka parkida oma sõidukit võimalikult ukse ette.

    Mugavuspüüdega on inimesed endalt võtnud võimaluse kasutada tänavaruumi sotsiaalse kohtumispaigana. Ühtlasi viib see suundumus asjaoluni, et meie väikelinna inimesed ei tunne üksteist ega lõppkokkuvõttes ka hooli üksteisest.

    Igal asulal on oma nägu, mis ei koosne üksnes füüsilisest keskkonnast. Asula nägu ehk paiga vaim (genius loci) kujuneb asula füüsilise keskkonna omadustest ning asulas elavate inimeste tegevuse ja väärtushinnangute koosmõjust.

    Füüsilise keskkonna kujundamise ja teadliku plaanimisega on võimalik suunata paiga elanike tegevust, sotsiaalseid harjumusi ning paika kasutavate inimeste mõttelaadi ja väärtushinnanguid.

    Tajupsühholoogia uurimuste järgi on tervik rohkem kui elementide summa. See keskkond, mida enda ümber tajume, on samuti tervik.

    Tänapäeva kiirest ja närvilisest elutempost tingitult osutuvad üha olulisemaks paiga sotsiaalsed, kultuurilised ja looduslikud keskkonnaomadused.

    Lisaks linnaelanike elukeskkonna kvaliteedi tõusule on tugev paiga vaim oluline eelis konkureerimisel uute tegusate inimeste ja investeeringute nimel.

    Kui muud silmaga nähtavad ja käega katsutavad elutingimused asulates on võrdsed, siis valivad tegusad inimesed elukohaks tugeva identiteediga paiga.

    Ka uued või juba tegutsevad ettevõtted liiguvad kohtadesse, kus paiga identiteeti saab kasutada kvaliteetse tööjõu ligimeelitamiseks ja ettevõtte imago tugevdamiseks.

    Paide esindusväljaku nägu kujundades ei tohi ainus kriteerium olla mugavus. Meie ebajumal auto ei saa jäädagi dikteerima meie elukeskkonna omadusi.

    Vanalinn peab saama jalakäijate pärusmaaks – linnaosaks, kus tempot dikteerib jalakäija. Mina näen vaimusilmas vanalinna tänavatel liikumas jalutajaid, kes on ajaloolise miljöö lahutamatu osa ka hämaratel õhtutundidel.

    Selleks et jalakäijad tunneksid ennast piirkonnas turvaliselt, peame rakendama abinõusid autoliikluse rahustamiseks ja soodustama liikluskultuuri teket.

    Kasutusmuutusi on võimalik teha lihtsate elementide ja liiklust reguleerivate vahenditega ilma füüsilist põhistruktuuri muutmata.

    Selleks et toetada erinevaid tegevusi ja sotsiaalset käitumist, tuleb kasutada madalat kiirust (kuni 30 km/h). Madal liikumiskiirus annab võimaluse märgata ka ümbritsevat tänavapilti. Keskväljaku ja selle lähiümbruse projekteerimisel üritame madalat kiirust saavutada mitte tavapäraste vahenditega, nagu «lamavad politseinikud», vaid tänavaruumi kujundusega.

    Tänavakatteks on valitud munakivi, mis lisaks kiiruse vähendamisele parandab tänava visuaalset miljööd – loob ajaloolisele hoonestusele meeleoluka fooni.

    Samuti aeglustub liiklustempo, kui sõidutee laiust vähendada, mis ühtlasi annab eeliseid jalgsi liikujatele laienenud kõnniteedel.


    Järva Teataja

    In English
     
    Ajaleht

     
    Paide Teataja
  • Uudised
  • Artiklid
  • Kreisilinnas
  • Kuulutused
  •  
    Paide linna veeb
    paide.ee
     
    Toeta pärandit
     
    Fotoalbum
     
     

    kasutatud tarkvara PhpWebThings
    Kõik õigused reserveeritud Ühendusele Weissenstein